Учитель. Діти, сьогодні у нас свято! Ми продемонструємо
нашим гостям результат спільної роботи. Протягом останніх місяців кожен з вас
добре попрацював. Ви читали книжки, журнали, шукали матеріал в мережі
Інтернет, обираючи потрібну інформацію, створювали розповіді, вірші та
малюнки. Сьогодні ми готові презентувати нашим гостям проект «Культура України – міф чи реальність?».
1 учень
Моя Батьківщина — це вишеньки цвіт,
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина — це мрії політ,
Це
рідна моя Україна!
Моя Батьківщина — ліси і поля.
Від них в нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
Україна — рідний край!
Поле. Річка. Синій гай.
Любо стежкою іти.
Тут живемо я і ти.
У рідному краї серце співає —
Одна Україна і двох не буває,
Місця, де ми народились,— святі:
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Учитель. Погляньте на
карту! Пригадаймо, у якій частині світу знаходиться Україна та з якими країнами
вона межує... Наша країна велика та прекрасна. Ми весь час повинні прагнути
пізнавати її. Сподіваюся,
що сьогоднішня зустріч розширить наші уявлення про Україну. А першими презентують
свою роботу журналісти — це найчисельніша група нашого проекту. Вони приготували
розповіді про міста України.
(Розповіді учнів проілюстровані зображеннями видатних
пам’яток.)
Учитель. Щоб перевірити, як
ви запам’ятали почуте, проведемо вікторину.
(.Відповідати на
питання вікторини можуть як запрошені діти, так і учні класу.)
» Вікторина
1) Кого вважають засновником Києва? (Князь Кий, його брати Щек, Хорив і сестра Либідь)
2)
У якому місті розташовані знамениті Потьомкінські
сходи та скільки сходинок вони налічують? (Б Одесі, 192
сходинки)
3)
Яке місто утворилося після спорудження за
наказом Катерини II чавуноливарного заводу? (,Луганськ)
4)
У якому місті знаходяться Нікітський ботанічний
сад та Галявина казок? (У Ялті)
5)
Про яке місто Антон Чехов писав: «Місце незвичайно
красиве і оригінальне: монастир на березі ріки Дінця, біля підніжжя величезної
білої скелі...» (Святогірськ)
6)
Яке місто заснував князь Данило
Галицький? {Львів)
7)
Яке місто було першою столицею України? (Харків)
8)
Яке місто раніше називалося Хаджибей і зараз
має морський порт? (Одеса)
9)
У якому місті розташоване знамените Ластівчине
гніздо? (У Ялті)
10)
Яке місто є найсхіднішим обласним центром
України? (Луганськ)
11)
У якому місті розташовані Софійський та Михайлівський
Золотоверхий собори? (У Києві)
Учитель. Якщо журналісти
готували свої повідомлення з допомогою друкованих видань і мережі Інтернет, то
наші мандрівники самі побували в різних куточках країни й на власні очі побачили,
які цікавинки там існують. Вони вже готові поділитися своїми враженнями.
Діти розповідають про місця, в яких побували,
демонструючи фотографії.
Учитель. На початку свята
тут лунали вірші українських поетів. А зараз ви маєте унікальну можливість
почути твори поетів нашого класу. Коли звучатимуть вірші, наші юні художники
демонструватимуть вам свої
малюнки за темою «Моя Україна». Це допоможе вам уявити нашу мальовничу землю.
Читання поезій
та демонстрація малюнків.
Мій рідний край, моя
земля
Зросли ми тут : і ти,
і я.
До школи стежкою іду
І мрію про одне :
Що мій красивий,
щедрий край
Садами зацвіте.
Опанасенко Богдана
Моя країна – Україна
Моє село-
Моя маленька
батьківщина.
Я хочу, щоб завжди
сонце посміхалось
І синє небо веселкою
уквітчалось.
Я хочу жити в цій
країні
Найкращій в світі і
єдиній !
Стасюк Ангеліна
Вчитель.Молодці! А тепер я хочу переконатися, чи добре ви
пам’ятаєте те, що необхідно знати про Герб, Гімн, Прапор.
Конкурс ерудитів (у групах).
1-
Коли звучить Гімн України? (Він звучить щоденно
о 6-й і о 24-й годині по Українському радіо та в урочисті свята).
2-
Хто написав текст Гімну України? (Павло Чубинський).
3-
Композитор, який створив музику до
Гімну України.
(Михайло
Вербицький).
4-
Тризуб символізує - ... (Волю, славу,
силу).
5-
У християнській релігії цей знак
пояснюють так...
(Бог-Отець —
Бог-Дух Святий — Бог-Син).
6-
Роль прапора - ... (бути попереду, вести
людей за собою).
7-
2 вересня 1991 року над будинком
Верховної Ради України
піднято ...
(синьо-жовтий національний прапор).
8- 28
січня 1992 року Верховна Рада України затвердила синьо-
жовтий прапор...
(Державним прапором).
Вчитель.Народні
символи України.Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У нас це
верба, калина, барвінок та ін. Про це говорить прислів'я: "Без верби і
калини нема України".
Калина
- символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а
восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний
коровай, оселю; нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд,
приказок.
Пригадаємо і
заспіваємо пісню "Ой у саду калинонька". (Діти
співають і танцюють).
Вчитель. А
скільки приказок, прислів’їв, загадок придумав наш народ про калину!
Учні.
Пишна та красива, як червона
калина.
Стоїть у дворі дівонька, як над
ставом калинонька.
Щоки червоні, як кетяги калинові.
Убралася в біле плаття, як калина в
білий цвіт.
Посади біля хати калину, будеш мати
долю щасливу.
Учениця
розповідає про калину легенду.
Вчитель. Почувши слово
"Україна", зразу ж уявляєш вербу над водою, тополю у полі... Можливо,
ви чули від ваших родичів пісню "В кінці греблі шумлять верби"? Це
пісня про кохання і прекрасне, горде дерево. Окрім краси, верба дає багато
користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою,
бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.
Коли ще використовують вербові
гілочки?
Учениця. У Вербну неділю
святять вербу. Дорослі і діти хльоскають одне одного освяченими прутиками,
приказуючи:
Не я б'ю — верба б'є.
За тиждень — Великдень.
Недалечко — червоне яєчко!
Спаси
і сохрани, Матір
Божа, під своїм покровом.
На це хльоскання ми одне на одного
не ображались, оскільки верба давала силу та здоров'я.
Учениця . А
зараз послухайте легенду ще про один символ України.
Слово надається команді журналістів.
Легенда про барвінок
Ця рослина, коли ще не мала своєї
назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій шані серед людей. І
тоді вона звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і
людську любов. Але богиня не була всесильна — не могла вона нагородити рослину
великою красою. Зате дала їй назву "вінка", що означає
"перемога". І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу,
яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.
Отже, хрещатий барвінок — символ
вічності.
Вчитель.З
якого твору взяті ці рядки?
Два кольори мої, два кольори.
Оба на полотні, в душі моїй оба.
Два кольори мої, два кольори,
Червоний — то любов, а чорний — то журба.
(Пісня про рушник, Д.Павличко).
В народі говорять: "Дім без
рушників, як сім'я без дітей". Рушники — це теж символи українського
народу, старовинні обереги дому. Вишитий рушник - неодмінний атрибут багатьох
обрядів: з рушником виходили в поле, справляли обжинки; проводжали в далеку
дорогу; дівчата подавали рушник на знак згоди при сватанні; молоді ставали на
рушник під час шлюбного обряду.
В житті кожної
людини бувають радість і смуток. Тож і на рушниках люди записували свою долю.
Учні
про інші символи.
Символом материнської любові є
вишневий та яблуневий цвіт.
Символ віри, надії, любові — ружа,
мальва, півонія.
Здоров'я дарує — безсмертник.
Людям приносить здоров'я, доброту
та ніжність — ромашка.
Миють волосся, освіжають хатнє
помешкання, купають маленьких дітей — любистком.
Вчитель.В
український віночок вплітали багато квітів: вишні, ружі, безсмертника,
барвінку, незабудок, чорнобривців, любистку, волошок, ромашок, мальви, калани,
мдку. Всього - 12 квіточок, і кожна-лікар і оберіг. Тож сплетемо зараз віночки з цих
квітів (Групова робота на дошці).
Дівчатка (2 групи) вплітають у віночки квіти, по 6 квіточок у віночок.
У
центрі дошки намальовано кросворд. Діти вибирають
назви квітів (вишні,
ружі, безсмертника, барвінку, незабудок, чорнобривців, любистку, волошок, ромашок,
мальви, калини, маку) і вписують їх у клітинки так, щоб вийшло слово
"віночок". Вписавши слово зірвали квітку і по черзі, так, щоб назви
квітів і кольори не повторювались, передавали то одній, то другій групі
дівчаток.
Вчитель. Мій край - моя історія жива.
Про що може вестися зараз мова ? (Роздуми
дітей).
На долю нашого народу випало багато
героїчного і водночас трагічного. Здавна земля наша була ласим куснем для
сусідів. Як ніякий інший народ, українці заплатили за своє право на волю
мільйонами життів своїх синів і дочок.
Історія України — це історія народу, який
протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не
уявляє України без Запорозької Січі. Серед тих, хто віддав своє життя за щастя
народу, імена славних лицарів — (учні тримають
портрети героїв, по черзі називають їхні імена).
Учні:
Дмитро Вишневецький - Байдабув
першим кошовим Запорозької Січі;
Петро Сагайдачний;
Іван Сірко;
Богдан Хмельницький;
Максим Залізняк;
Іван Мазепа;
Олекса Довбуш;
Устим Кармелюк.
Вчитель. За
кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури:
Учні:
Тарас Шевченко;
Леся Українка;
Іван Франко;
Марія Заньковецька;
Михайло Грушевський.
Зазнав наруги від влади поет
Володимир Сосюра за вірш "Любіть Україну”. (Учень
декламує вірш).
Любіть
Україну, як сонце любіть,
Як
вітер і трави, і води.
В
годину щасливу і в радості мить,
Любіть
у годину негоди.
Любіть
Україну у сні й наяву,
Вишневу
свою Україну.
Красу
її вічно живу і нову,
І
мову її солов'їну.
За любов до України, боротьбу за її
незалежність справжніх патріотів кидали в тюрми, мордували в таборах. Борець
за національну гідність українського народу поет Василь Стус був засуджений на
15 років таборів і помер в,неволі.
Про синівську любов до
Матері-Вітчизни писав поет Василь Симоненко:
Україно!
Ти для мене диво!
І
нехай пливе за роком рік,
Буду,
мамо горда і вродлива,
З
тебе дивуватися повік...
Вчитель.
Новітніми лицарями Вітчизни, яким судилося відродити героїчну славу предків,
стали галицькі юнаки та дівчата, що ввійшли в історію як Українські Січові
стрільці.
Звучить
пісня "Ой, у лузі червона калина"
(слова
С. Чернецького, музика народна).
Вчитель.Сьогодні ми лише підняли ту завісу, що закривала від
нас історію нашого народу. Було сумне, було трагічне. Але смерть за
Батьківщину не є даремною. Бо рано чи пізно народ починає розуміти: досить
поразок, досить неволі, досить безнадії.
Учні.
Я
вірю в те, що вернеться тепло,
Я
вірю в щастя, бо воно було.
В майбутньому
плоди зберуть багаті
Із дерева, що нині зацвіло.
(Д.Павличко).
Вчитель."На цих горах
засяє благодать Божа", — сказав колись апостол Андрій Первозванний,
пропливши по Дніпру до того
місця, де тепер стоїть золотоверхий Київ. Його пророчі слова збулися.
Ми, молоде покоління нашої держави
України, насамперед повинні цінувати і берегти велике давнє прагнення багатьох
поколінь. Нині ми отримали волю, але корені її підрубані. Вірю, що вони
відростуть, будуть міцними. Ми зможемо відбудувати нашу Українську державу,
доклавши до цього певних зусиль і прагнень, розуму і вміння.
Ми живемо в скрутні часи. Нерідко,
на жаль, ми стаємо свідками того, що світом керують неправда і гроші.
Незважаючи на всі ці труднощі, ми повинні змінювати життя на краще, не
зрікаючись віри і добра, ми повинні вистояти, бо ми — український народ. За
нами майбутнє.
Я думаю, що ми побудуємо краще
майбутнє, де світ буде радісним, даруватиме дітям і дорослим щасливе життя.
Саме таким я бачу світ майбутнього: квітучим, щасливим, оновленим, де будуть
міцні, дружні взаємовідносини між державами і народами.
"Життя таке коротке.
Поспішайте творити добро", — писав Олександр Довженко.
Будувати краще майбутнє - це лишати після
себе хороший слід на землі, творити добро на благо своєї Батьківщини. Вірю в
щасливе майбутнє нашої країни!
Вчитель.
Нині політичні діячі України працюють над розбудовою держави і гідно
представляють її на міжнародному рівні.
Відомі спортсмени представляють нашу
країну на міжнародних змаганнях, це — футболісти Олег Блохін і Андрій Шевченко,
легкоатлет Сергій Бубка, гімнастка Катерина Серебрянська, брати Віталій та Володимир
Клички та багато інших.
Прекрасна наша українська земля, щедра,
багатобарвна, рідна, єдина.
Але щоб наша країна була завжди вільною,
незалежною, а її громадяни, незалежно від національності, — щасливими,
потрібно наполегливо працювати кожному з нас.
Немає коментарів:
Дописати коментар