Мета : розширювати і
уточнювати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу; формувати в
учнів відчуття відповідальності за збереження рослин; розвивати увагу,
спостережливість, пам`ять; виховувати бажання піклуватися про природу.
Обладнання: електронна
презентація в Power Point; підручник ( Гільберг Т.Г., Сак Т.В. «Природознавство» 1 клас) ; класний
календар природи; ілюстративні сторінки «Царство рослин», «Диво-рослини»,
«Музика природи», «Майстерня флори», «Екологічна сторінка», «Галерея квітів»;
таблиця «Дерева, кущі, трави»; завдання для групової роботи; гербарії
трав`янистих та лікарських рослин.
Тип уроку : комбінований.
Хід уроку
I.
Організаційний момент
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаєм,
Працювати починаєм.
II.
Перевірка та узагальнення фенологічних спостережень, проведених учнями в
природі
1.
Вправа «Погода»
-
Яка пора року триває?
-
Назвіть осінні місяці.
-
Які ознаки осені спостерігаємо в природі?
2.
Бюро погоди. Позначення у класному календарі
погоди
-
Сьогодні … жовтня.
-
Похмуре сіре небо.
-
Синоптики передбачали … градусів морозу ( тепла).
-
Слабкий вітер.
-
На опади не очікуємо.
III.
Повідомлення теми й мети уроку. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1.
Слухання вірша.
Повітря, земля і
вода – це Природа.
Природа – це
Я, і Ти – це Природа.
Пустелі і гори,
поля і ліси.
І ми – тільки
частка цієї краси.
-
Із чим порівнюють природу?
-
Що належить до живої природи?
2.
Складання «асоціативного куща»
-
Заплющіть оченята і уявіть себе улюбленою вашою
рослинкою.
-
Із чим пов`язана ваша уява , коли ви чуєте слово «рослини»?
Р – радісні, …
О – осінні, …
С – світлі, …
Л – лікарські,…
И – ідеальні, …
Н – ніжні, …
А – ароматні,… .
-
Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про
різноманітність рослин у природі, порівнюватимемо їх за різними ознаками.
IV.
Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу
1.
Розповідь учителя про різноманітність рослин у природі
-
Ми потрапили у чарівне Царство рослин. Перші
рослини з`явилися дуже давно,
понад 250 млн. років тому. Без рослин життя на землі неможливе, адже тільки
вони здатні запобігти накопиченню надлишку вуглекислого газу в атмосфері й
підтримувати необхідний для існування організмів рівень кисню. Рослини
затримують пил, виділяють в атмосферу велику кількість фітонцидів – легких
речовин, що згубно діють на збудників хвороб.
-
А що необхідно рослинам для повноцінного росту?
2.
Ознайомлення з ярусами зростання рослин у природі. Групова робота.
Презентація робіт групами : І-ша група «Барвінок», ІІ-га група «Ромашки», ІІІ-тя
група «Проліски»
-
Усі рослини різняться між собою. Виокремлюють три
групи рослин, а яких саме, ви дізнаєтеся, коли попрацюєте у групах. Усі
рослини, що є перед вами, необхідно розподілити за групами і прикріпити на аркуш. Це завдання ви повинні виконати за
1 хвилину.
-
На які саме групи ви поділили рослини ? (Дерева,
кущі, трави)
-
Чим відрізняються представники кожної групи? Який
орган допоміг з`ясувати різницю ? (Відповіді
учнів)
3.
Розповідь учителя за таблицею «Яруси рослин».
-
Великі рослини з міцним стовбуром, що росте,
зазвичай, прямо догори, називають деревами. Рослини, менші за розмірами, мають
не один стовбур, а декілька маленьких. Ці стовбурці йдуть від спільного кореня
й ростуть прямо чи навкіс. Це кущі. Найменші рослинки, що зеленіють від самого
кореня, називають трав`янистими.
4.
Фізкультхвилинка.
5.
Слухання «Казка про дерева, кущі та їх сестричку травичку»
З давніх – давен
живе на світі Матінка Природа. Вона дуже щедра. Є в неї земля, вода, сонце,
місяць, рослини, тварини. На околиці села жили її діти. Дерево – найстарший
братик, менші братики – Кущі, їх найменша сестричка – Травичка.
Одного разу Дерево сказало, що воно
найважливіше поміж рослин, і всі повинні йому підкорятися. Сумно шелестіла
Травичка, схилилися у журбі Кущі. Та змиритися з цим не могли.
Велике дерево лишилося саме. Воно
гордо стояло і пишалося своєю красою. Спливав час. Минали дні і Дереву стало
самотньо. А тут ще пекуче сонце забирало вологу з грунту. Зовсім заслабло
Дерево, згадало про Травичку і Кущі. Соромно стало йому, що воно так образило
своїх рідних. Дерево перепросило у них. І ті пробачили йому. Уранці дбайлива
Травичка вмивалася вранішньою росою, заважала сонцю випаровувати вологу з
грунту. А вода на знак подяки напувала їх і постачала кореням поживні речовини.
Густі Кущі зменшували силу вітру. А велике Дерево прикривало їх свою кроною від
пекучих променів сонця.
Ос так у дружбі й злагоді живуть
вони й досі.
-
На які саме групи розподіляють рослини? (Відповіді учнів)
6.
Робота з гербарієм. Розглядання трав`янистих рослин. Аналіз їх будови
7.
Ознайомлення із середовищем зростання рослин
Бесіда.
-
Де ростуть ці трави ?
-
Де йще можуть рости рослини?
-
За допомогою сторінки підручника назвіть, які
рослини ростуть у саду, на городі, в лісі, у лузі.
V.
Осмислення та закріплення знань учнів
1.
Закріплення знань про лікарські рослини.
-
Наступна наша сторінка уроку – «Диво - рослини». Які рослини ми так називаємо ?
(Відповіді учнів).
-
Рослини не тільки милують око. Вони – перші
помічники при простудних та інших захворюваннях. Коли ви застудилися , у
пригоді стануть ромашка, мати-й-мачуха, малина, липа. А ц я рослина росте при
дорозі, її назва походить від цього слова. Це подорожник. Він лікує рани й
опіки. Звіробій теж допоможе вилікувати рани. Усім вам відомий розлогий кущ з
яскраво-зеленим лапатим листям. Навесні квітує білим цвітом, а восени червоніє
і чарує всіх червоними кетягами. У народній медицині використовують від застуди
свіжі ягоди калини з медом і водою, вживають їх при кашлі, серцевих
захворюваннях. Соком калини очищають обличчя.
2.
Розрізнення рослин за запахом і смаком
-
А зараз спробуємо розпізнати за запахом лікарську
рослину, що міститься у прозорому мішечку, передаючи учням по черзі.
-
Що саме за рослина в мішечку? (Липа, м`ята, ромашка).
-
А тепер за смаком розпізнайте рослину (Із
заплющеними очима діти смакують малину і калину).
-
Який смак вони мають? (Відповіді дітей).
-
Які ще ознаки допоможуть розпізнати рослину?
(Відповіді дітей).
3.
Фізкультхвилинка «Музика природи».
4.
Цінність рослин для людини. «Майстерня флори».
-
Що саме дають нам рослини ?
-
Основними хлібними рослинами є пшениця, рис,
ячмінь.
-
Овочевими – капуста, картопля, морква, буряк,
огірки.
-
Зернобобовими – горох, квасоля, боби, соя.
-
Олійними – соняшник, маслина, кукурудза.
-
З деревини виготовляють майже 10 тисяч різновидів
виробів і продуктів : папір, меблі, спирт. З-поміж рослин є багато таких, що
використовують як ліки.
VI.
Узагальнення та систематизація знань учнів
1.
Закріплення знань про яруси та середовище зростання рослин. Робота в групах
-
Зараз ви теж будете майстрами. За поданими
стовбурами вам необхідно відновити рослину, назвати її та пригадати місце її
зростання у природі. І-ша група – дуб, ІІ-га група – калина,
ІІІ- тя група –
капуста.
2.
Презентація робіт групами.
3.
«Екологічна сторінка». Гра «Вислови свою думку».
-
Уявіть собі, що ви знаходитися на природі. Як
слід поводитися з рослинами? Сформулюйте свою думку за допомогою слів
«потрібно», « не можна».
-
Потрібно : насаджувати нові рослини; охороняти
рідкісні рослини; берегти молоді рослини; милуватися красою природи.
-
Не можна : ламати гілок дерев та кущів; обдирати
кору дерев; рвати квіти; збивати гриби ногами; зривати рідкісні рослини.
VII.
Підсумок уроку
1.
«Галерея квітів»
-
Це країна краси, зелені, ніжності. Квіти
супроводжують людину все життя. Із квітів плетуть віночки. У народі кажуть :
«Тримай хаточку, як у віночку». Український віночок – не тільки прикраса, невід`ємна складова українського національного костюма,
але й оберіг.
-
Що нагадує нам віночок? (Сонце)
-
Якої він форми ? (Круглої)
-
Сьогодні ми «сплетемо» чарівний віночок.
Учитель називає квітку,
виходить учень, називає наступну квітку, бере вчителя за руку тощо. У такий
спосіб утворюється замкнене коло.
Немає коментарів:
Дописати коментар