вівторок, 3 жовтня 2017 р.

Урок природознавства на тему "Різноманітність рослин."


Мета : розширювати і уточнювати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу; формувати в учнів відчуття відповідальності за збереження рослин; розвивати увагу, спостережливість, пам`ять; виховувати бажання піклуватися про природу.


Обладнання: електронна презентація в Power Point; підручник ( Гільберг Т.Г., Сак Т.В. «Природознавство» 1 клас) ; класний календар природи; ілюстративні сторінки «Царство рослин», «Диво-рослини», «Музика природи», «Майстерня флори», «Екологічна сторінка», «Галерея квітів»; таблиця «Дерева, кущі, трави»; завдання для групової роботи; гербарії трав`янистих та лікарських рослин.
Тип уроку : комбінований.
                                                 Хід уроку
I.                  Організаційний момент
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаєм,
Працювати починаєм.

II.               Перевірка та узагальнення фенологічних спостережень, проведених учнями в природі
1.     Вправа «Погода»
-         Яка пора року триває?
-         Назвіть осінні місяці.
-         Які ознаки осені спостерігаємо в природі?
2.     Бюро погоди. Позначення у класному календарі погоди
-         Сьогодні … жовтня.
-         Похмуре сіре небо.
-         Синоптики передбачали … градусів морозу ( тепла).
-         Слабкий вітер.
-         На опади не очікуємо.

III.           Повідомлення теми й мети уроку. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1.     Слухання вірша.
Повітря, земля і вода – це Природа.
Природа – це Я,  і Ти – це Природа.
Пустелі і гори, поля і ліси.
І ми – тільки частка цієї краси.
-         Із чим порівнюють природу?
-         Що належить до живої природи?
2.     Складання «асоціативного куща»
-         Заплющіть оченята і уявіть себе улюбленою вашою рослинкою.
-         Із чим пов`язана ваша уява , коли ви чуєте слово «рослини»?
Р – радісні, …
О – осінні, …
С – світлі, …
Л – лікарські,…
И – ідеальні, …
Н – ніжні, …
А – ароматні,… .
-         Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про різноманітність рослин у природі, порівнюватимемо їх за різними ознаками.
IV.           Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу
1.     Розповідь учителя про різноманітність рослин у природі
-         Ми потрапили у чарівне Царство рослин. Перші рослини з`явилися дуже давно, понад 250 млн. років тому. Без рослин життя на землі неможливе, адже тільки вони здатні запобігти накопиченню надлишку вуглекислого газу в атмосфері й підтримувати необхідний для існування організмів рівень кисню. Рослини затримують пил, виділяють в атмосферу велику кількість фітонцидів – легких речовин, що згубно діють на збудників хвороб.
-         А що необхідно рослинам для повноцінного росту?
2.     Ознайомлення з ярусами зростання рослин у природі. Групова робота. Презентація робіт групами : І-ша група «Барвінок», ІІ-га група «Ромашки», ІІІ-тя група «Проліски»
-         Усі рослини різняться між собою. Виокремлюють три групи рослин, а яких саме, ви дізнаєтеся, коли попрацюєте у групах. Усі рослини, що є перед вами, необхідно розподілити за групами і прикріпити  на аркуш. Це завдання ви повинні виконати за 1 хвилину.
-         На які саме групи ви поділили рослини ? (Дерева, кущі, трави)
-         Чим відрізняються представники кожної групи? Який орган допоміг з`ясувати різницю ? (Відповіді учнів)
3.     Розповідь учителя за таблицею «Яруси рослин».
-         Великі рослини з міцним стовбуром, що росте, зазвичай, прямо догори, називають деревами. Рослини, менші за розмірами, мають не один стовбур, а декілька маленьких. Ці стовбурці йдуть від спільного кореня й ростуть прямо чи навкіс. Це кущі. Найменші рослинки, що зеленіють від самого кореня, називають трав`янистими.
4.     Фізкультхвилинка.
5.     Слухання «Казка про дерева, кущі та їх сестричку травичку»
         З давніх – давен живе на світі Матінка Природа. Вона дуже щедра. Є в неї земля, вода, сонце, місяць, рослини, тварини. На околиці села жили її діти. Дерево – найстарший братик, менші братики – Кущі, їх найменша сестричка – Травичка.
         Одного разу Дерево сказало, що воно найважливіше поміж рослин, і всі повинні йому підкорятися. Сумно шелестіла Травичка, схилилися у журбі Кущі. Та змиритися з цим не могли.
          Велике дерево лишилося саме. Воно гордо стояло і пишалося своєю красою. Спливав час. Минали дні і Дереву стало самотньо. А тут ще пекуче сонце забирало вологу з грунту. Зовсім заслабло Дерево, згадало про Травичку і Кущі. Соромно стало йому, що воно так образило своїх рідних. Дерево перепросило у них. І ті пробачили йому. Уранці дбайлива Травичка вмивалася вранішньою росою, заважала сонцю випаровувати вологу з грунту. А вода на знак подяки напувала їх і постачала кореням поживні речовини. Густі Кущі зменшували силу вітру. А велике Дерево прикривало їх свою кроною від пекучих променів сонця.
            Ос так у дружбі й злагоді живуть вони й досі.
-         На які саме групи розподіляють рослини? (Відповіді учнів)
6.     Робота з гербарієм. Розглядання трав`янистих рослин. Аналіз їх будови
7.     Ознайомлення із середовищем зростання рослин
Бесіда.
-         Де ростуть ці трави ?
-         Де йще можуть рости рослини?
-         За допомогою сторінки підручника назвіть, які рослини ростуть у саду, на городі, в лісі, у лузі.
V.               Осмислення та закріплення знань учнів
1.     Закріплення знань про лікарські рослини.
-         Наступна наша сторінка уроку – «Диво - рослини». Які рослини ми так називаємо ? (Відповіді учнів).
-         Рослини не тільки милують око. Вони – перші помічники при простудних та інших захворюваннях. Коли ви застудилися , у пригоді стануть ромашка, мати-й-мачуха, малина, липа. А ц я рослина росте при дорозі, її назва походить від цього слова. Це подорожник. Він лікує рани й опіки. Звіробій теж допоможе вилікувати рани. Усім вам відомий розлогий кущ з яскраво-зеленим лапатим листям. Навесні квітує білим цвітом, а восени червоніє і чарує всіх червоними кетягами. У народній медицині використовують від застуди свіжі ягоди калини з медом і водою, вживають їх при кашлі, серцевих захворюваннях. Соком калини очищають обличчя.
2.     Розрізнення рослин за запахом і смаком
-         А зараз спробуємо розпізнати за запахом лікарську рослину, що міститься у прозорому мішечку, передаючи учням по черзі.
-         Що саме за рослина в мішечку? (Липа, м`ята, ромашка).
-         А тепер за смаком розпізнайте рослину (Із заплющеними очима діти смакують малину і калину).
-         Який смак вони мають? (Відповіді дітей).
-         Які ще ознаки допоможуть розпізнати рослину? (Відповіді дітей).
3.     Фізкультхвилинка «Музика природи».
4.     Цінність рослин для людини. «Майстерня флори».
-         Що саме дають нам рослини ?
-         Основними хлібними рослинами є пшениця, рис, ячмінь.
-         Овочевими – капуста, картопля, морква, буряк, огірки.
-         Зернобобовими – горох, квасоля, боби, соя.
-         Олійними – соняшник, маслина, кукурудза.
-         З деревини виготовляють майже 10 тисяч різновидів виробів і продуктів : папір, меблі, спирт. З-поміж рослин є багато таких, що використовують як ліки.
VI.           Узагальнення та систематизація знань учнів
1.     Закріплення знань про яруси та середовище зростання рослин. Робота в групах
-         Зараз ви теж будете майстрами. За поданими стовбурами вам необхідно відновити рослину, назвати її та пригадати місце її зростання у природі. І-ша група – дуб, ІІ-га група – калина,
ІІІ- тя група – капуста.
2.     Презентація робіт групами.
3.     «Екологічна сторінка». Гра «Вислови свою думку».
-         Уявіть собі, що ви знаходитися на природі. Як слід поводитися з рослинами? Сформулюйте свою думку за допомогою слів «потрібно», « не можна».
-         Потрібно : насаджувати нові рослини; охороняти рідкісні рослини; берегти молоді рослини; милуватися красою природи.
-         Не можна : ламати гілок дерев та кущів; обдирати кору дерев; рвати квіти; збивати гриби ногами; зривати рідкісні рослини.
VII.        Підсумок уроку
1.     «Галерея квітів»
-         Це країна краси, зелені, ніжності. Квіти супроводжують людину все життя. Із квітів плетуть віночки. У народі кажуть : «Тримай хаточку, як у віночку». Український віночок – не тільки прикраса, невід`ємна складова українського національного костюма, але й оберіг.
-         Що нагадує нам віночок? (Сонце)
-         Якої він форми ? (Круглої)
-         Сьогодні ми «сплетемо» чарівний віночок.
Учитель називає квітку, виходить учень, називає наступну квітку, бере вчителя за руку тощо. У такий спосіб утворюється замкнене коло.







Немає коментарів:

Дописати коментар