Оскільки діти молодшого
шкільного віку люблять казки, то можна широко застосувати їх на уроках при
вивченні теми «Іменник» та, знайомлячись з його категоріями, пропонувати дітям
складати їх самостійно.
Чому іменник має таку назву
Є на світі звичайна і незвичайна
країна Предметія. Звичайна тому, що живуть у ній предмети і речі, люди і
тварини. А незвичайна тому, що у ній тільки два міста: Хто? і Що? У місті Хто?
живуть люди і тварини. У місті Що? – всі інші предмети. Керує країною незвичайний
король - Іменник. Так назвали його після того, як почав давати назви, клички,
імена всім, хто жив у країні. І от, зібравшись на велику раду, вирішили жителі
країни називатися іменем свого короля – іменниками.
Казка про антоніми
Жили на одній вулиці по сусідству
два хлопчики. І хоч однакові імена мали
– Антони, були вони зовсім різні. Один низький, інший високий, один добрий,
інший злий, один щедрий, інший скупий. Виросли Антони і вирішили подорожувати.
Той пішов на південь, а той - на північ. А коли прощалися, один плакав, а інший
– сміявся. Не судилося Антонам повернутися в рідне село, і в пам'ять про них
люди стали називати протилежні слова
антонімами.
Казка
про синоніми
В далекому гірському селі жила
старенька мама і було у неї троє синів. Мужній – звали старшого, Хоробрий –
середнього і Відважний – молодшого. Росли сини з дитинства чудовими людьми з
добрими серцями і великою силою. Коли на рідне село напали вороги, благословила
мати синів на бій. Перемагаючи ворога,
вони були смертельно поранені. На очах у матері помирали сини від важких ран. З
тих пір і стали імена синів однієї
матері – «синонімами», хоч і звучать по-різному, та виходять з однієї сім'ї.
Казка про
роди іменників
Давним-давно
в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник в усьому любив
порядок. Був він дуже багатим і пишався цим.
Одного
разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік своїх підлеглих.
Ось
прилетів метелик. Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей :«Він мій!»,
прилетів горобець – «Він мій!», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій!», йде
хлопчик – Він мій!». Коли ж король побачив дівчинку, то сказав: «Вона моя! Моя
також земля, береза, осика, трава, білка і багато всього.»
На
все інше Іменник сказав: «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно,
білченя та інше. Все було записано в журналі у три стовпчики:
«чоловічий
рід – він мій», «жіночий рід – вона
моя», «середній рід – воно моє».
Казка про
відмінки
Не далеко, не близько,
Не
високо, не низько,
За
чорнильними морями,
Паперовими
горами,
В
граматичному царстві,
В
лісі Іменників,
На
галявині Відмінювання
Жили-були
брати-відмінки.
Усіх гостей, які з’являлися на
галявині, вони запрошували до себе. На великий круглий стіл ставили самовар,
смачне печиво, варення, вмощувались зручненько і слухали уважненько, що
розповідав їм гість. Кожного цікавило своє.
Називний питає Хто ти? Що ти?
Хоче він про наслідки роботи
І про себе чути лиш похвали.
Щоб тебе як приклад називали.
Родовий доскіпує свого –
Хоче знати він: Кого? Чого?
І про тебе знать, якого роду,
Що немає роду переводу.
Все Давальний дасть – не жаль
йому,
Але хоче знать: Кому? Чому?
Знать про тебе, гожого на вроду,
Що даєш і ти свому народу?
У Знахідного свої потреби:
Він – Кого? і Що ? – питає в
тебе.
І кого ми всі за друзів маєм,
І що друзі роблять нам навзаєм?
А Орудний хоче знать: Ким? Чим?
У труді орудуй разом з ним.
Хоче знать: що здатний ти утнути?
Чим ти сильний? Ким ти хочеш
бути?
А Місцевий – Де? В якому місці?
Хоче знати – у селі чи в місті?
Все нове, про що
дізнавались братики-гномики, було їм дуже цікавим. І відмінки завжди
розповідали про ці зустрічі своїй матусі – Українській мові.
Ігровий початок уроку
Казкові герої – Червона Шапочка,
Буратіно, Гномик, Мудрий Дуб, Бабуся Множина, Дідусь Однина, Веселий Чомусик
допоможуть значно полегшити процес сприймання матеріалу, запам’ятовування
мовних явищ, граматичних категорій іменника.
Повідомлення теми і матеріалу уроку у
віршованій формі викличе неабиякий інтерес та допоможе учням без великих
зусиль засвоїти правила, що вивчаються на уроці.
*****
Починаємо вивчати
Ми тепер частини мови.
Всіх їх треба добре знати,
Щоб здобути знань основи.
Перша з них – іменник, друзі.
Цю частину люблять дуже,
Бо усе вона назве,
Дасть імення золоте.
Мама, мир і Україна.
Сонце, небо, світ, людина,
Звуки, букви, слово, мова –
Ось частина ця чудова.
Хто? Сестричка, нянька,
батько,
Пташка, білочка, зайчатко.
Що? Земля, ріка, діброва.
Книжка, зошит, ручка, школа.
Вивчим цю частину мови,
Що іменником зовем
Бо вона така важлива –
Без неї ми не проживем!
*****
Іменник – від слова
«ім’я» ,
Предмети всі називає,
Істота – хто?, неістота – що ?
Отак він про них запитає.
Якщо це прізвище, ім’я
Чи назва міста чи села,
А також гір, річок, країн –
Це власні назви, зрозумів?
З великої букви пиши
Іменники власні завжди.
Загальні з малої напишем,
Наприклад: вулиця, селище, місто.
Іменник має два числа –
Однина і множина.
Один предмет – це однина,
Два і більше – множина.
Буває в реченні іменник
Головним членом і другорядним.
Підметом тоді буває.
Як на питання хто? і що? відповідає.
Немає коментарів:
Дописати коментар