четвер, 3 березня 2016 р.

Урок – проект « Не зривай первоцвітів . Червонокнижні рослини рідного краю»



Мета проекту. Консолідація зусиль дітей, батьків та  школи у вихованні учнів, у збереженні природи рідного краю через особистий приклад. Формувати в учнів систему знань, поглядів і переконань, які забезпечуватимуть громадську відповідальність за стан навколишнього середовища, готовність його поліпшувати, жити у злагоді з природою.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку-проекту.
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми підведемо підсумок нашої спільної роботи. Протягом останніх місяців кожен з вас добре попрацював. Ви читали книжки, журна­ли, шукали матеріал в мережі Інтернет, обира­ючи потрібну інформацію, створювали розповіді, вірші та малюнки. Сьогодні ми готові презенту­вати наш  проект « Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю»
— Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про охорону рос-
линного світу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
— Подивіться, які прекрасні творіння природи, ними б лише за-
хоплюватися, вражаючись, наскільки щедра на вигадки природа!
Коли б не одна обставина: усі вони занесені до червоної книги й усім
їм загрожує зникнення з лиця землі. Справа охорони природи, як
і справа миру, стосується кожного, хто живе на Землі.
— Поміркуймо разом: чи буде природі гірше, якщо, збираючи
горіхи, ми зламаємо декілька гілочок? Чи заради забавки зірвемо
дві-три красиві квітки? Чи впіймаємо незвичайного метелика? (Від-
повіді дітей.)


Учень.
     Мені зірка відкрила секрет
І на вушко шепнула здаля —
Є на світі багато планет,
Та найкраща планета — Земля.
Учень.
     Буває, часом сліпну від краси.
     Спинюсь, не тямлю, що воно за диво ,-
     Оці степи, сади і ці ліси , -
     Така чудова ніжна врода !
     Усе, як є – луки і явори,
     Усе, що називається ПРИРОДА !
Учень.
І пташка, і метелик, і людина
Сплелися у вінок.
Ім’я йому — Життя.
 Одна у нас Земля, одна родина,
 І вічність в нас одна, і небуття.
Учень.
Людино, хто ти — цар природи?
Ти ким себе в ній відчуваєш?
Ми підкорили сушу й води.
Дари природи витрачаєм.
А дійсно «царського» підходу
Усім нам так не вистачає!
Учень.
Бо цар — насправді це господар,
А не владика-марнотратник.
Людино, будь царем природи
І бережи її як матір.
Не будь гнобителем нещасних.
Живу, здорову, життєздатну
Її одержала ти в спадок,
Тож передай її нащадкам!
Sos ЗЕМЛЯН-ЕКОЛОГІВ :
1.    Із довідкової літератури ми дізналися, що по­вітряна оболонка Землі, її атмосфера є однією з найголовніших умов життя. Без їжі людина не може прожити місяць, без води — тиж­день, а без повітря не може прожити і кіль­кох хвилин. Сьогодні ми переважно дихаємо повітрям, що є шкідливим для здоров’я.
2.    З Інтернету ми дізналися, що на Землі сьогод­ні промисловість, енергетика, транспорт по­глинають стільки кисню, скільки б вистачило для життя більш НІЖ 45 млрд людей.
3.    А я прочитав, що є ще один вид забруднення повітря. Він у сотні тисяч разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату. Це — куріння.
4.    Лікарі розповіли, що людина, яка курить, вдихає повітря, забруднення якого в 384000 разів перевищує всі гранично допустимі нор­ми. Тому ми не куримо і переконали в цьому близьких друзів.
Вчитель. Так. Природі буде гірше. Кожна зламана дарма гілка, кожна
зірвана квітка, кожен спійманий метелик — це маленька рана, за-
вдана природі. і якщо одну рану завдаси ти, іншу — твій товариш,
третю, четверту, п’яту — хтось ще, то що станеться з природою?
— А тепер поговоримо про великі рани, що завдають природі.
З давніх пір люди займаються господарством. Будують міста і села,
шосейні та залізні дороги. Усе це для життя необхідно людині. Але
часто, щоб побудувати місто, прокласти дорогу або створити нове
поле, люди знищують ліси. Багато дерев гине заради отримання де-
ревини. її потрібно дуже багато. Щороку на нашій планеті залиша-
ється все менше лісів. Зате все більше забруднюють повітря, водо-
йми. Усі знають, що вода і повітря потрібні для життя рослин,
тварин і людини.
Через те, що кількість лісів зменшується, а повітря і вода за-
бруднюються, страждають багато рослин і тварини, хворіють люди.
Але рослинам і тваринам доводиться важко і з іншої причини: люди
часто рвуть красиві рослини, а тварин винищують заради хутра або
м’яса, а іноді — просто так, заради розваги.
Sos ЗЕМЛЯН-ЕКОЛОГІВ :
-Багато рослин і тварини, які раніше зустрічалися часто, зараз
стали рідкісними. Вони занесені до червоної книги. Ця книга на-
зивається так тому, що червоний колір — сигнал небезпеки.
червону книгу заснував Міжнародний союз охорони природи
і природних ресурсів 1966 року. Зберігають її у швейцарському
місті Морж. До неї заносять дані про всі рослини і тварин, які термі-
ново потребують опіки і захисту людини. У кожної країни є чер-
вона книга. В Україні вона є теж.
— Розгляньте виставку фотографій квітів. Величезну кількість
букетів завозять до міста у вихідні дні та на свята. Дикорослих рос-
лин із красивими квітками стає менше. Дуже мало залишилося
в лісах купальниць. Усі знають цю чарівну квітку, схожу на золо-
тисту троянду. Ця невибаглива рослина може жити на будь-якому
вологому ґрунті.
-Рідко зустрічається біле латаття: майже кожен, хто купається
або плаває на човні, обов’язково зірве квітку. Але вийнята з води
квітка відразу в’яне.
-Зникає плавун, а це — нащадок гігантських рослин, що жили
в той далекий час, коли відкладалося кам’яне вугілля. Плавун
тривалий час не в’яне, залишається зеленим, тому його рвали, при-
крашали ним рамки портретів. А вік такого батога — близько
15 років.
- На жаль, багато ранньоквітнучих рослин стали дуже рідкісними у наших краях. Багато з них гине, зірвані любителями весняних букетів. Усі ранні весняні рослини квітнуть усього декілька днів. Чи можна рвати ці квіти, якщо стоять вони у вазі всього один день, або навіть менше?
Багато рослин розмножуються насінням, а отже, якщо зірвеш
усього одну квітку, то вже через декілька років у лісі не виросте де-
сяток квітів. Адже рослини з’являються з насіння не наступного
року, а через декілька років.
— Продовжуючи використовувати природу, потрібно прагнути
того, щоб не заподіяти природі шкоди. А що можемо зробити ми,
знаходячись у лісі або в полі, щоб не порушити природних зв’язків?
— Дотримуйтеся правил поведінки в природі: не можна забу-
вати про те, що в природі все взаємопов’язано. Охороняючи рослини
і тварин, пам’ятайте про боротьбу із забрудненням повітря і води!
1 Вікторина «Яка квітка?»
Я перший розцвітаю серед гаю
і білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте!
Ви мене не ображайте,
не зривайте, не топчіть.
Хочу довго-довго жить.
То хто ж я? (Підсніжник).
На стеблинці волохатій
Шість пелюсток лілуватих.
Гарна квітка — навіть в сні
Усміхається мені. (Сон-трава)
Я найперша розквітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
• Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)
• Лікувальну силу маю,
жовтим цвітом розцвітаю.
називають ключ весни!
як я звуся? Ти скажи!
(Первоцвіт)
• Цвіте травневою порою,
її знайдеш в затінку лісовому,
на стебельці, як намистинки вряд,
Квіти духмяні висять.
(Конвалія)
— Запам’ятайте! Ці рослини потребують охорони!

Волошка Підсніжник Латаття Рябчик великий
Висновок. Таких рослин, як конвалія, сон-трава, дзвіночки, під-
сніжники, проліски, у наших лісах мало, їх охороняють.
2 Коментоване складання «Правил друзів природи»
— Скільки квітучих рослин загинуло б, якби кожен учень на-
шого класу зірвав по 5 квіток? 10 квіток?
Який висновок із цього можна зробити?
3. Робота над загадками «Рослини Червоної книги»
• Похилилась, зажурилась,
ніби плаче, ніби вмилась.
Чи то чорна, чи то біла!
Як зовуть її? Ну, сміло! (Береза)
• Стоять красуні на воді,
Вінки на них білі й золоті. (Водяні лілії)
• З води росте, на воді сидить, у воду дивиться. (Латаття)
Учитель.Прекрасний світ живої природи, а людина — його складова.
нам потрібно спільно берегти, множити, пізнавати цей великий
світ! Без нього не було б ані поезії, ані мистецтва, а отже, — і лю-
дини у найвищому значенні цього слова.
Знайдіть помилки в правилах і виправте їх, обґрунтуйте свою
думку.
1-й ряд
1) Гуляй у лісі тільки по стежинах.
2) Губи дерева (ламай гілки, роби на стволах написи, збирай сік).
3) Підгодовуй звірів і птахів узимку.
4) Рідкісні рослини не охороняй, вони все одно вимруть.
5) Не сміти там, де відпочиваєш.
6) Ніколи не завдавай шкоди природі.
7) Можна розорювати гнізда і вбивати отруйних і негарних тва-
рин.
8) Не вбивай звірів і птахів — це творіння природи.
2-й ряд
1) Розпалюй вогнища в лісі, роби нові вогнища, не бережи ґрунт,
його дуже багато.
2) Не чіпай домівок тварин і дитинчат.
3) Н е засмічуй джерел і річок.
4) Н е галасуй у лісі, на луках, біля водойми.
5) Розорюй мурашники, їх і так дуже багато.
6) Квіти збирай у великі оберемки і принось додому.
7) У міру бери дари природи.
Бліцтурнір «МОЖНА – НЕ МОЖНА»
Можна:
1.  Саджати квіти, дерева.
2.  Охороняти рідкісні рослини.
3.  Обгороджувати мурашники.
4.  Прибирати місце відпочинку.
5.  Милуватися красою природи.
6.  Підгодовувати птахів.
7.  Розумно збирати лікарські рослини.
8.  Спостерігати за тваринами.
Заборонено:
1.  Ламати гілки дерев.
2.  Обдирати кору дерев.
3.  Рвати багато квітів.
4.  Руйнувати гнізда.
5.  Смітити в лісі.
6.  Ловити метеликів.
7.  Вбивати живе.
8.  Руйнувати павутиння.
ПОЕТИ-ЕКОЛОГИ
Читання вірша про довкілля, останнє слово якого діти добирають самі у риму.

Усе в природі голос має,
Усе звучить, усе співає.
Шпачок гойдається на гіллі,
Десь ненечко гуде на зіллі.
Гримить у небесному роздоллі,
Співає жайворонок в полі.
У всяку пору, кожну мить
В довкіллі музика звучить.
Довкілля — це чарівна казка,
У ньому — сонечкова ласка.
У ньому світло і тепло,
Щоб всім нам радісно було:
Метелику, малій пташині,
Ведмедю, мишці і людині.
В природі диво є – вода.
А як її нема – біда.
Вода усім життя дає,
трава й людина воду п»є,
Пташина й звір її вживає,
А дощик землю напуває.
А на траві – жива роса.
Це ж і волога, і краса.
Росу жучок в траві зіп»є.
А скільки радості в ній є!
Краса людині необхідна,
Вона їй, як вода, потрібна.
Повітря чисте — радість всім,
Бо необхідне всім живим.
Для всіх рослин, людей, тварини
Воно потрібне щохвилини.
Ліс нам потрібний, щоб шумів,
І вітер — щоб дощі привів.
І сонечко, що світить й гріє,
Й веселка, що дає надію.
Потрібні луг і чиста річка,
Джерельце і жива травичка.
Бо ми прийшли у світ, щоб жити
І в світі цім — добро творити.
Тому усі часу не гайте
А про довкілля завжди дбайте.
 Щоб ягідки були і квіти,
Щасливі і здорові діти.
Щоб все співало і цвіло,
Щоб радісно усім було!
Діти (по черзі)
1. Не все можемо зробити ми, діти. Однак, для врятування нашої планети ми можемо насаджувати дерева, розчищати джерела, не за­смічувати їх, економити папір, воду, зверта­тися до людей і закликати їх до порятунку такими словами.
2.   Зупинимось,— останній є шанс,
Схаменімось — благаємо вас.
Все задумано мудро в природі —
Жити всьому в мирі та злагоді.
3.   Річка хай куди хоче тече.
Пташеняті підставим плече.
Як зрубаємо дерево — вмить
Поспішаймо хоч два посадить.
4.   Як асфальт — то не через калину,
Джерельце хай не знає зупину.
Як розоримо світ оцей вщерть,
Вирок нам — без війни буде смерть.
5. Зупинімось, останній є шанс,
Ця планета не тільки для нас.
Люди! Будьмо ж людьми !








Немає коментарів:

Дописати коментар